torsdag 24. oktober 2013

Tre nye verktøy

Jeg er en svoren tilhenger og bruker av verktøy som youtube, twitter og prezi (for å nevne noen). Spesielt twitter har jeg et mildt sagt tett forhold til. Gjennom disse ulike verktøyene lærer jeg mye i forhold til yrket mitt – men ivaretar også mine private interesser.

Når jeg nå skal velge ut tre nye verktøy å bruke så må kriteriene være at det gir meg noe på det faglige og private plan.

Instagram:

Jeg har lenge vært utsatt for sosialt press når det gjelder å opprette en instagram – konto, noe jeg nå har gjort. I PLN – sammenheng kan Instagram brukes til å dele informasjon med andre i form av bilder. Jeg tenker at læringsutbyttet mitt her er begrenset og prisgitt hva mine venner vil dele med meg, men jeg får en slags innsikt i deler av deres hverdag gjennom dette verktøyet. I hvert fall den delen av hverdagen deres som de vil gi meg innsikt i. Jeg har ingen forventninger om at dette verktøyet skal gi meg noe særlig hverken faglig eller profesjonelt.
På wikipedia beskrives Instagram slik: «Instagram er et gratis foto-delingstjeneste og sosialt nettverk som ble lansert i oktober 2010. Tjenesten gjør det mulig for brukere å ta et bilde, legge til enkle effekter, og deretter dele det med andre Instagram-brukere som er koblet til på det sosiale nettverket.»

 
 
 
 

Mitt første bidrag til Instafæren!
 

Dropbox:

Dette verktøyet har jeg opplevd at kollegaer bruker, og har forstått det slik at de har funnet dette nyttig. Derfor har jeg vært nysgjerrig på hva det kan tilby lenge, og nå er jo en fin anledning til å sette meg inn i dette. Dette er et fildelingssystem som er skybasert, hvilket betyr at man kan lagre filer (bilder, dokumenter og andre filer) i sin egen dropbox, for så å dele dette slik at det er tilgjengelig fra ulike datamaskiner, mobiltelefoner, nettbrett m.m til enhver tid. Man trenger altså ikke å fotvile om man har glemt å lagre noe på dataen, så lenge man har lagret det på dropboxen sin. Man kan jobbe med en fil et sted og lagre den et stes, for deretter å åpne den og jobbe videre med den på en annen enhet og et helt annet sted. Dette er avhengig av at man husker å synkronisere etter endt arbeid.

Teknofil.no skriver følgende om dropbox: «De siste årene har skylagringstjenester vokst opp på utallige steder på nettet. Alle vil passe på filene dine, og alle lover deg alt fra masse lagringsplass, rask overføringshastighet og uanstrengt synkronisering på tvers av alle dingsene dine. Men selv om det finnes drøssevis av alternativer der ute, er det én tjeneste som har fortsatt skiller seg ut som én av de aller beste. En tjeneste som nesten dukker opp i ethvert teknologihode når man sier "skylagring". Vi snakker selvfølgelig om Dropbox.
 

 

Audacity:

Dette er et lydredigeringsprogram hvor man kan gjøre enkel klipping og liming mellom ulike lydspor. Man kan også bruke det som en ren båndopptaker dersom man vil lage en podcast eller lignende. I jobbsammenheng ser jeg for meg at dette kan være et nyttig verktøy, spesielt i kroppsøvingsfaget, da jeg kan lage musikkfiler som er tilpasset aktivitetens lengde. For eksempel kan jeg ha arbeidsperioder på to minutter med musikk som appellerer til høy intensitet, for deretter å bli etterfulgt av et halvt minutt med rolig musikk som indikerer pause. Vekk med fløyten (noe jeg aldri har brukt) og inn med musikken!

På wikipedia står det: «Audacity er et lydredigeringsprogram som kan brukes på operativsystemene GNU/Linux/UNIX, Mac OS 9/OS X og Microsoft Windows. Audacity er fri programvare og er tilgjengelig under GNU General Public License.»

 
 
 
 
 
 

1 kommentar:

  1. Her har du tre godt skrevet og informative beskrivelser av verktøy/hjelpemidler i vår digitale verden. De to første var kjente for meg mens Audacity var nytt. Dette vil jeg, så for tiden tillater der, ta en nærmere titt på. Ut i fra din beskrivelse oppfatter jeg det som enkelt og greit å bruke. Tenker at det kan være et godt alternativ til det jeg har brukt tidligere når jeg har trengt lydfiler til foredrag jeg holder.
    Lykke til med din bruk av applikasjonen i forbindelse med kroppsøvningsfaget.

    SvarSlett