Jeg er lærer
i kroppsøving på Videregående Skole. Det som skiller faget her fra slik det har
vært tidligere (grunnskole)er at det også er en del teori i faget alle de tre
årene. De to første årene lærer elevene om ulike emner (som for eksempel
styrketrening, utholdenhetstrening, helse og livsstil, treningsplanlegging m.m)
slik at de har det teoretiske grunnlaget som skal til for å gjøre det best
mulig i forhold til de eksisterende kompetansemålene i VG3. I VG1 har elevene
prøver, mens de i VG2 i tillegg har prosjekter i egentrening og helse og
livsstil som er like de vurderingssituasjonene som de skal delta i i VG3 (da
selvfølgelig på en mindre omfattende måte).
Jeg har over lengre tid vært av den oppfatning at mange av vurderingssituasjonene i faget mitt kan gjøres på en mer spennende måte og med høyere grad av kvalitetssikring, både mellom faglærer og elever men også innbyrdes mellom elever.
Før jeg
kommer til selve undervisningsopplegget vil jeg redegjøre for de gjeldende
kompetansemålene i kroppsøving på VG3:
Kompetansemål
etter Vg3
Idrettsaktivitet
Mål for
opplæringa er at eleven skal kunne
- vise kunnskapar og ulike ferdigheiter i idrett, dans og
andre rørsleaktivitetar gjennom funksjonell deltaking i aktivitet, trening
og spel
- vurdere eigen kompetanse og korleis ein kan utvikle seg
vidare i idrett, dans eller andre rørsleaktivitetar
- drøfte korleis eiga utøving av fair play kan påverke andre i aktivitetar,
trening og spel
Friluftsliv
Mål for
opplæringa er at eleven skal kunne
- planleggje og gjennomføre og vurdere turopplegg ved bruk
av kart og kompass og andre måtar å
orientere seg på
Trening
og livsstil
Mål for
opplæringa er at eleven skal kunne
- praktisere og grunngje aktivitet og trening som er
relevant for å fremje eiga helse og drøfte moglege uheldige sider ved trening
- planleggje, gjennomføre og vurdere eigentrening som
byggjer på grunnleggjande prinsipp for trening, og som er relevant for
måla til eleven
- gjere greie for samanhengar mellom regelmessig fysisk
aktivitet, livsstil og helse, og kva det inneber å ta ansvar for eiga
helse
Når det
gjelder selve undervisningsopplegget så blir det mye likt det som vi har fulgt
gjennom dette faget. Det er ikke for å velge en enkel utvei (jeg kopierer jo
tross alt en god del her), men fordi jeg ser en del heldige virkninger av å
jobbe på denne måten som jeg også har stor tro på at elevene vil se. Dette har
først og fremst med gjennomsiktighet å gjøre. Jeg vil som faglærer få et bedre
innblikk i elevenes arbeidsvaner og de vil gjennom vurderinger og
tilbakemeldinger få innsikt i hvordan de vurderes i forhold til de ulike
kompetansemålene. Dette har lenge vært et tankekors for meg som faglærer:
hvordan skal man gi elever som ikke gjør det så bra på en innlevering et
ordentlig innblikk i hvordan en god innlevering ser ut? Hvordan skal «Pål» få
den nødvendige innsikten for å gjøre det like godt som «Kari»? Elevene får
tilbakemeldinger både skriftlig og muntlig, men det er ikke alltid så lett for
dem å skjønne akkurat hva jeg som faglærer ser etter. Gjennom å ha
innleveringer på en blogg så vil elevene kunne lese hverandres innlegg og
dermed orientere seg om hverandres arbeidsmåter og produkter. Det vil komme mer
begrunnelser for å jobbe på denne måten senere, men dette er altså bakgrunnen.
Helt i starten
av undervisningsåret vil elevene måtte bruke tid på å lage sin egen fagblogg og
utvikle sitt eget PLN. Disse elevene har brukt datamaskiner og internett store
deler av livet sitt, så det er naturlig å anta at deres PLN allerede består av
en del nyttige hjelpemidler som kan brukes i en blogg. Dette handler gjerne i
større grad om en bevisstgjøringsprosess, altså at elevene selv reflekterer
rundt hva et PLN er og hvordan man kan bruke dette og selv bidra. Elevene vil
altså lære å lage blogg, og jeg som faglærer vil presentere en del ulike
verktøy som er relevante i forhold til de ulike innleveringene og
arbeidsmetodene i faget. Her tar jeg nok utgangspunkt i denne listen som er
laget av Jane Hart: http://www.slideshare.net/janehart/toptools2012.
Her er mange gode verktøy samlet, og elevene skal selvfølgelig få stor grad av
valgfrihet også.
Innen
høstferien skal elevene lage to blogginnlegg som dekker kompetansemål to og tre
under emnet «idrettsaktivitet». Første blogginnlegg skal da være et direkte
svar på kompetansemål to og i denne forbindelse vil jeg lage en teoretisk mappe
som kan gi dem noen gode tips om dette. I idrett er det vanlig å jobbe med en
kapasitetsanalyse og arbeidskravsanalyse (http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/treningsplanlegging/fagartikler/Om_planlegging/page1135.html)
og denne terminologien kan også brukes av oss. Her skal det nevnes at jeg etter
samtale med kollegaer og personer fra Olympiatoppen muligens vil bruke en annen
terminologi enn arbeidskravs – og kapasitetsanalyse, da enkelte av dem mener at
denne typen begrepsbruk kan demotivere eller «skremme» elevene i noen grad.
Likevel vil innholdet i en slik egenvurdering og vurdering av fagets krav være
mye det samme.
Fair Play er
meget viktig i idrett og kroppsøvingsfaget, og eleven skal også levere et
blogginnlegg hvor de svarer på kompetansemål to, altså hvordan deres utøvelse
av fair play påvirker andre i aktivitet. Her vil jeg i tillegg at de skal
definere hva de selv mener fair play er, og gi minst tre eksempler på dette fra
idrett som de enten har opplevd selv eller fra toppidrett som de har observert.
Dette skal suppleres med bilder eller video. Om elevene vil levere dette som et
rent blogginnlegg eller ved hjelp av for eksempel prezi er opp til dem selv,
men de skal både fortelle om og illustrere gode eksempler på fair play med
bilder eller video.
Disse
innleveringene passer tidlig i undervisningsåret, da elevene blir bevisst på
egen kapasitet i forhold til arbeidskrav i faget og også blir bevisst på hvor
viktig fair play er i både undervisning og vurderings – sammenheng. Tanken er
at dette gjør at de som har gode ferdigheter i faget blir mer inkluderende og
husker å involvere de som ikke nødvendigvis har like gode ferdigheter. Dette
har historisk sett vært en problemstilling i kroppsøvingsfaget. Målet er at
dette skal føre til mer trivsel og læring for alle.
I løpet av
året skal elevene også lage et blogginnlegg som omhandler friluftsliv. Dette
vil i utgangspunktet bli et prosjekt som elevene skal gjennomføre på fritiden i
grupper. Gruppen må skrive en felles rapport hvor den redegjør for
planleggingen og gjennomføringen av turen samt vurderer turopplegget. Det er
viktig at elevene gjør rede for hvordan de brukte kart og kompass aktivt på
turen og i tillegg viser til alternative måter å orientere seg på. Turen skal dokumenteres
med et blogginnlegg, men også bilder og video. På denne videoen skal de
forklare hvordan de bruker kart og kompass. Prosjektet med bilder skal også leveres som et visuelt
produkt, og her kan elevene for eksempel bruke prezi, slideshare eller andre
verktøy som de vil bli presentert for i begynnelsen av året. I etterkant av
dette opplegget vil faglærer la elevene forklare kart og kompassbruk hver for
seg. Grunnet lokale værforhold i Bergen ser jeg for meg at innleveringsfristen
på dette blogginnlegget vil være enten innen oktober på høsten eller i mai på
vårsemesteret. Elevene vil bli vurdert etter disse vurderingskriteriene:
Friluftsliv
| ||
Kriterier
Mål for opplæringen er at eleven
skal kunne
| ||
planlegge,
gjennomføre og vurdere turopplegg med kart og kompass som hjelpemiddel
|
Lavt nivå: 2
|
·
planlegge
en enkel tur og gjennomføre den trygt
med enkel bruk av kart og kompass.
·
kunne
beskrive hvordan det gikk.
|
Middels nivå: 3-4
|
·
planlegge
en avansert tur hvor bruk av kart og kompass er nødvendig til en viss grad.
det er tatt hensyn til egen form/vær og føreforhold.
·
vise
til alternative måter å orientere seg på
·
gjennomføre
opplegget og evaluere med god standard i etterkant.
| |
Høgt nivå:
5-6
|
·
planlegge
en avansert tur hvor det er tatt hensyn til egen form/vær og føreforhold.
·
ta
med utstyr tilpasset oppholdet og kunne begrunne valget.
·
kunne
bruke kart og kompass på et høyt nivå.
·
vise
til alternative måter å orientere seg på
·
gjennomføre
og evaluere med høy standard i etterkant.
|
Når det
gjelder kompetansemålene under «trening og livsstil» så blir disse dekket både
praktisk og skriftlig. Dette gjøres gjennom at vi gjennomfører to store
egentreningsprosjekter, ett i hver termin. På høsten er temaet grunntrening og
på våren jobber vi med ferdigheter i en idrett. Egentreningene gjennomføres i tre
undervisningsuker på rad hvor elevene selv skal møte med et individuelt
treningsprogram som de gjennomfører. En uke etter at egentreningsperioden er
over skal alle tre egentreningsprogrammene leveres som blogginnlegg. Det er
slik at vi grunnet rammefaktorer (lite utstyr og plass) gir elevene mulighet
til å trene andre steder i den midterste av øktene, og ved å ha innleveringen
som et blogginnlegg kan elevene laste opp bilder og video av denne treningen
som øker faglærers innsikt og evne til å vurdere denne økten. I tillegg vil det
fungere som ren dokumentasjon på at denne økten er gjennomført. Itslearning,
som er den plattformen vi tradisjonelt har brukt til innlevering, har relativt
store begrensninger her når det gjelder filstørrelse. Elevene vil her bli
vurdert i forhold til de gjeldende kompetansemålene som er presentert i
innledningen over under «idrettsaktivitet» og «trening og livsstil».
I tillegg
til dette skal elevene skrive to blogginnlegg med ulik vinkling (ett i hvert
semester tilknyttet egentreningen) hvor de drøfter de negative (1.termin) og
positive (2.termin) sidene ved trening. Det er mange velkjente positive
effekter av å ha en aktiv livsstil, men det er også en del negative ting som
kan knyttes opp mot trening.
Tanken er
altså at den teoretiske delen av faget skal fungere som en faglig blogg
istedenfor en rekke uavhengige oppgaver. Forhåpentligvis vil det at dette er et
produkt som ligger ute og er synlig for andre gi elevene et ekstra insentiv til
å sørge for at arbeidet blir gjort skikkelig. I tillegg får elevene et synlig
resultat av skoleårets arbeid, som elever de neste årene kan bruke som
eksempler og til inspirasjon når de begynner sitt arbeid. Elevene får som sagt
også innsikt i hverandres blogger og kan dermed orientere seg selv i forhold
til andres arbeid i forbindelse med egenvurdering, som er viktig på
videregående skole. Jeg som faglærer kan ved hjelp av kommentarfelt gi elevene
faglige tilbakemeldinger og vekstpunkt (ting som kan forbedres). På denne måten
jobber vi kontinuerlig med dette produktet som forhåpentligvis vil være i
stadig forbedring. Dette bygger på «læringsteorien
om konstruktivisme, som innebærer
at læring skjer gjennom aktivitet (Piaget, 1896-8; Dewey, 1859-1952 og
Vygotsky, 1896-1934). Man mener her at barn (kan overføres til unge voksne som
mine elever er) lærer best når de er aktivt engasjert i å lage noe konkret som
kan vises fram og beundres», noe de forskjellige bestanddelene av denne bloggen
og bloggen i seg selv vil være.
Elevene vil
også bli oppfordret til å gi hverandre faglige tilbakemeldinger og stille
hverandre spørsmål, men dette MÅ da gjøres med signatur (altså ikke anonymt) og
det skal utelukkende handle om fag. Det man kan gjøre for at alle skal få
kommentarer på sine innlegg, er at man ved en eller flere anledninger i løpet
av året har en trekning hvor alle trekker en annen elev i klassen som de må gi
kommentarer til. «I et sosialkonstruktivistisk
læringssyn utvikles læringen best ved at den skjer i en sosial sammenheng og at
studentene jobber sammen om å utvikle kunnskapen.»
Mange elever
uttrykker reservasjon mot å bruke itslearning aktivt spesielt etter skoletid.
De bruker internett mye, men det er en slags «dørstokkmil» for elevene å logge
seg inn her. Dette handler også derfor i stor grad om ønsket om å møte elevene
«der de er». Man vet at elevers bruk av sosiale medier har eksplodert. I 2003
brukte 8 % av barn i 5-6 årsalderen IKT, i 2008 var tallet på 20 %. (Trygg Bruk
undersøkelsen 2008) Undersøkelser viser at 96 % av alle 16 – 19 åringer (min
eksakte målgruppe) bruker internett daglig.
«PISA-undersøkelsene har vist
at elever mellom 16 – 19 år i 2008 bruker IKT og sosiale medier svært intenst
og at så å si samtlige er på nett, det vi si at de er høgt motivert for å bruke
teknologien i dagliglivet. Det er derfor grunn til å tro at bruk av teknologi i
seg selv ikke er en barriere. PLN gir muligheter for å ta i bruk de samme
mekanismene for samhandling i en faglig kontekst. Antagelig er det grunn til å
tro at teknologibruk både er motiverende i seg selv, fordi det viser at
undervisningen er moderne, men også fordi den letter arbeidet for elevene med å
oppnå gode faglige resultat ved hjelp av samarbeid med andre i et nettverk.»
«Dersom
man skal lykkes med en sosialkonstruktivisktisk læringsmodell er det viktig at
bruken av PLN integreres som en del av faget og ikke kommer som et tillegg der
læreren «ser på» at elevene bruker nettet som konsumenter.» Dette vil jeg altså
sørge for ved å bruke noe av undervisningstiden på dette i begynnelsen av skoleåret.
«Læreren må ha egen¬kompetanse og et eget nettverk som gir autoritet og
trygghet i forhold til studentene. Dette innebærer imidlertid ikke at læreren
må kunne alt om bruken av internett, ulike verktøy etc for i det hele tatt å
komme i gang.» Jeg vil bruke den kompetansen jeg har opparbeidet meg gjennom
jobb, fritid og dette studiet til å introdusere elevene for verktøy som jeg har
funnet nyttige og som derfor er sentrale deler av mitt PLN. Her vil de innføres
i å lage blogg, slideshare, prezi, bruk av dropbox og andre verktøy på listen
til Jane Hart (nevnt tidligere). «Elevene vil da (forhåpentligvis) anerkjenne min
kompetanse i bruken av nettet på samme måte som de anerkjenner min faglige
kompetanse.»
Optimalt
sett er det jo slik at elevene etter hvert ser at de vil ha utbytte av å delta
aktivt i hverandres blogger, og at de får en mestringsfølelse av å skape denne
bloggen. De vil ideelt sett glede seg over å kunne lage gode innlegg som andre
leser og gir tilbakemeldinger på og forbedrer. Min erfaring som lærer tilsier
dog at elevene har ulik grad av motivasjon for faget, og det er viktig at
elevene derfor også har en ytre motivasjon for å følge opp bloggen. Det er også
ønskelig at elevene i tillegg til de blogginnleggene som er nevnt over elevene
skal bidra med innlegg og dele fagrelaterte saker med hverandre. Derfor vil jeg
premiere relevante innlegg og kommentarer med poeng som vil ha betydning for
deres totalvurdering i faget. Dette vil forhåpentligvis gi elevene en ytre
motivasjon for å følge opp bloggen sin aktivt. I denne sammenheng er det viktig
å være klar over at innsats er et viktig vurderingsbegrep i kroppsøving, og det
er klart at jevnlig oppdatering av bloggen samt tilbakemeldinger til andre er
en indikator for god innsats. Innsats er altså ikke utelukkende et begrep som
dekker den fysiske innsatsen i hver enkel undervisningstime.
Jeg
har forhørt meg litt rundt med mine nåværende elever på VG3 om hva de tenker om
dette som undervisningsopplegg. Selv om de påpeker den åpenbare følelsen av at
det er rart at andre elever skal få se deres innleveringer, så ser de også de
positive sidene som trekker frem her. Det blir spennende å se hvordan dette
fungerer neste år. Forhåpentligvis vil elevene få et økt faglig utbytte og føle
at det å skape noe i dette faget ikke bare handler om fysiske prestasjoner, og
se nytten av å få kunnskap nok til å være i stand til å ta vare på egen helse i
et livslangt perspektiv.
Hei!
SvarSlettJeg synes også bruk av blogg er et godt verktøy for å lære av hverandre. Og ja, det kan kanskje virke litt rart for studentene å legge innleveringene sine ut åpent for alle andre, men det er jo sånt man lærer av. Gjennom innspill fra andre og andres tanker og ideer, kan man utvikle seg selv.
Synes også det er viktig med samspill med andre fordi det er tross alt det som gjelder når man skal ut i arbeidslivet.
Hei Espen!
SvarSlettDette kommer til å bli spennende og jeg gleder meg veldig til å høre hvordan resultatet blir. Det tok litt tid å lese bloggen din for du har med så mange gode lenker foreksempel til Jane Harta Topptools 2012. Du henviser også til Olymiatoppen, pisaundersøkelsen og konstruktivismen, så oppgaven din er meget godt faglig begrunnet.