fredag 13. desember 2013

Øving 3 - Varig utbytte?




Jeg er lærer i kroppsøving på Videregående Skole. Det som skiller faget her fra slik det har vært tidligere (grunnskole)er at det også er en del teori i faget alle de tre årene. De to første årene lærer elevene om ulike emner (som for eksempel styrketrening, utholdenhetstrening, helse og livsstil, treningsplanlegging m.m) slik at de har det teoretiske grunnlaget som skal til for å gjøre det best mulig i forhold til de eksisterende kompetansemålene i VG3. I VG1 har elevene prøver, mens de i VG2 i tillegg har prosjekter i egentrening og helse og livsstil som er like de vurderingssituasjonene som de skal delta i i VG3 (da selvfølgelig på en mindre omfattende måte).

Jeg har over lengre tid vært av den oppfatning at mange av vurderingssituasjonene i faget mitt kan gjøres på en mer spennende måte og med høyere grad av kvalitetssikring, både mellom faglærer og elever men også innbyrdes mellom elever.
Før jeg kommer til selve undervisningsopplegget vil jeg redegjøre for de gjeldende kompetansemålene i kroppsøving på VG3:

Kompetansemål etter Vg3

Idrettsaktivitet

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • vise kunnskapar og ulike ferdigheiter i idrett, dans og andre rørsleaktivitetar gjennom funksjonell deltaking i aktivitet, trening og spel
  • vurdere eigen kompetanse og korleis ein kan utvikle seg vidare i idrett, dans eller andre rørsleaktivitetar
  • drøfte korleis eiga utøving av fair play kan påverke andre i aktivitetar, trening og spel

Friluftsliv

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • planleggje og gjennomføre og vurdere turopplegg ved bruk av kart og kompass og andre måtar å orientere seg på

 

Trening og livsstil

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • praktisere og grunngje aktivitet og trening som er relevant for å fremje eiga helse og drøfte moglege uheldige sider ved trening
  • planleggje, gjennomføre og vurdere eigentrening som byggjer på grunnleggjande prinsipp for trening, og som er relevant for måla til eleven
  • gjere greie for samanhengar mellom regelmessig fysisk aktivitet, livsstil og helse, og kva det inneber å ta ansvar for eiga helse

 

Når det gjelder selve undervisningsopplegget så blir det mye likt det som vi har fulgt gjennom dette faget. Det er ikke for å velge en enkel utvei (jeg kopierer jo tross alt en god del her), men fordi jeg ser en del heldige virkninger av å jobbe på denne måten som jeg også har stor tro på at elevene vil se. Dette har først og fremst med gjennomsiktighet å gjøre. Jeg vil som faglærer få et bedre innblikk i elevenes arbeidsvaner og de vil gjennom vurderinger og tilbakemeldinger få innsikt i hvordan de vurderes i forhold til de ulike kompetansemålene. Dette har lenge vært et tankekors for meg som faglærer: hvordan skal man gi elever som ikke gjør det så bra på en innlevering et ordentlig innblikk i hvordan en god innlevering ser ut? Hvordan skal «Pål» få den nødvendige innsikten for å gjøre det like godt som «Kari»? Elevene får tilbakemeldinger både skriftlig og muntlig, men det er ikke alltid så lett for dem å skjønne akkurat hva jeg som faglærer ser etter. Gjennom å ha innleveringer på en blogg så vil elevene kunne lese hverandres innlegg og dermed orientere seg om hverandres arbeidsmåter og produkter. Det vil komme mer begrunnelser for å jobbe på denne måten senere, men dette er altså bakgrunnen.

Helt i starten av undervisningsåret vil elevene måtte bruke tid på å lage sin egen fagblogg og utvikle sitt eget PLN. Disse elevene har brukt datamaskiner og internett store deler av livet sitt, så det er naturlig å anta at deres PLN allerede består av en del nyttige hjelpemidler som kan brukes i en blogg. Dette handler gjerne i større grad om en bevisstgjøringsprosess, altså at elevene selv reflekterer rundt hva et PLN er og hvordan man kan bruke dette og selv bidra. Elevene vil altså lære å lage blogg, og jeg som faglærer vil presentere en del ulike verktøy som er relevante i forhold til de ulike innleveringene og arbeidsmetodene i faget. Her tar jeg nok utgangspunkt i denne listen som er laget av Jane Hart: http://www.slideshare.net/janehart/toptools2012. Her er mange gode verktøy samlet, og elevene skal selvfølgelig få stor grad av valgfrihet også.

Innen høstferien skal elevene lage to blogginnlegg som dekker kompetansemål to og tre under emnet «idrettsaktivitet». Første blogginnlegg skal da være et direkte svar på kompetansemål to og i denne forbindelse vil jeg lage en teoretisk mappe som kan gi dem noen gode tips om dette. I idrett er det vanlig å jobbe med en kapasitetsanalyse og arbeidskravsanalyse (http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/treningsplanlegging/fagartikler/Om_planlegging/page1135.html) og denne terminologien kan også brukes av oss. Her skal det nevnes at jeg etter samtale med kollegaer og personer fra Olympiatoppen muligens vil bruke en annen terminologi enn arbeidskravs – og kapasitetsanalyse, da enkelte av dem mener at denne typen begrepsbruk kan demotivere eller «skremme» elevene i noen grad. Likevel vil innholdet i en slik egenvurdering og vurdering av fagets krav være mye det samme.

Fair Play er meget viktig i idrett og kroppsøvingsfaget, og eleven skal også levere et blogginnlegg hvor de svarer på kompetansemål to, altså hvordan deres utøvelse av fair play påvirker andre i aktivitet. Her vil jeg i tillegg at de skal definere hva de selv mener fair play er, og gi minst tre eksempler på dette fra idrett som de enten har opplevd selv eller fra toppidrett som de har observert. Dette skal suppleres med bilder eller video. Om elevene vil levere dette som et rent blogginnlegg eller ved hjelp av for eksempel prezi er opp til dem selv, men de skal både fortelle om og illustrere gode eksempler på fair play med bilder eller video.

Disse innleveringene passer tidlig i undervisningsåret, da elevene blir bevisst på egen kapasitet i forhold til arbeidskrav i faget og også blir bevisst på hvor viktig fair play er i både undervisning og vurderings – sammenheng. Tanken er at dette gjør at de som har gode ferdigheter i faget blir mer inkluderende og husker å involvere de som ikke nødvendigvis har like gode ferdigheter. Dette har historisk sett vært en problemstilling i kroppsøvingsfaget. Målet er at dette skal føre til mer trivsel og læring for alle.

I løpet av året skal elevene også lage et blogginnlegg som omhandler friluftsliv. Dette vil i utgangspunktet bli et prosjekt som elevene skal gjennomføre på fritiden i grupper. Gruppen må skrive en felles rapport hvor den redegjør for planleggingen og gjennomføringen av turen samt vurderer turopplegget. Det er viktig at elevene gjør rede for hvordan de brukte kart og kompass aktivt på turen og i tillegg viser til alternative måter å orientere seg på. Turen skal dokumenteres med et blogginnlegg, men også bilder og video. På denne videoen skal de forklare hvordan de bruker kart og kompass. Prosjektet med bilder skal også leveres som et visuelt produkt, og her kan elevene for eksempel bruke prezi, slideshare eller andre verktøy som de vil bli presentert for i begynnelsen av året. I etterkant av dette opplegget vil faglærer la elevene forklare kart og kompassbruk hver for seg. Grunnet lokale værforhold i Bergen ser jeg for meg at innleveringsfristen på dette blogginnlegget vil være enten innen oktober på høsten eller i mai på vårsemesteret. Elevene vil bli vurdert etter disse vurderingskriteriene:


Friluftsliv

Kriterier

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

planlegge, gjennomføre og vurdere turopplegg med kart og kompass som hjelpemiddel

 

Lavt nivå: 2

 

·         planlegge en enkel tur og gjennomføre den trygt  med enkel bruk av kart og kompass.

·         kunne beskrive hvordan det gikk.

Middels nivå: 3-4

 

·         planlegge en avansert tur hvor bruk av kart og kompass er nødvendig til en viss grad. det er tatt hensyn til egen form/vær og føreforhold.

·         vise til alternative måter å orientere seg på

·         gjennomføre opplegget og evaluere med god standard i etterkant.

Høgt nivå: 5-6

 

·         planlegge en avansert tur hvor det er tatt hensyn til egen form/vær og føreforhold.

·         ta med utstyr tilpasset oppholdet og kunne begrunne valget.

·         kunne bruke kart og kompass på et høyt nivå.

·         vise til alternative måter å orientere seg på

·         gjennomføre og evaluere med høy standard i etterkant.

 

Når det gjelder kompetansemålene under «trening og livsstil» så blir disse dekket både praktisk og skriftlig. Dette gjøres gjennom at vi gjennomfører to store egentreningsprosjekter, ett i hver termin. På høsten er temaet grunntrening og på våren jobber vi med ferdigheter i en idrett. Egentreningene gjennomføres i tre undervisningsuker på rad hvor elevene selv skal møte med et individuelt treningsprogram som de gjennomfører. En uke etter at egentreningsperioden er over skal alle tre egentreningsprogrammene leveres som blogginnlegg. Det er slik at vi grunnet rammefaktorer (lite utstyr og plass) gir elevene mulighet til å trene andre steder i den midterste av øktene, og ved å ha innleveringen som et blogginnlegg kan elevene laste opp bilder og video av denne treningen som øker faglærers innsikt og evne til å vurdere denne økten. I tillegg vil det fungere som ren dokumentasjon på at denne økten er gjennomført. Itslearning, som er den plattformen vi tradisjonelt har brukt til innlevering, har relativt store begrensninger her når det gjelder filstørrelse. Elevene vil her bli vurdert i forhold til de gjeldende kompetansemålene som er presentert i innledningen over under «idrettsaktivitet» og «trening og livsstil».

I tillegg til dette skal elevene skrive to blogginnlegg med ulik vinkling (ett i hvert semester tilknyttet egentreningen) hvor de drøfter de negative (1.termin) og positive (2.termin) sidene ved trening. Det er mange velkjente positive effekter av å ha en aktiv livsstil, men det er også en del negative ting som kan knyttes opp mot trening.

Tanken er altså at den teoretiske delen av faget skal fungere som en faglig blogg istedenfor en rekke uavhengige oppgaver. Forhåpentligvis vil det at dette er et produkt som ligger ute og er synlig for andre gi elevene et ekstra insentiv til å sørge for at arbeidet blir gjort skikkelig. I tillegg får elevene et synlig resultat av skoleårets arbeid, som elever de neste årene kan bruke som eksempler og til inspirasjon når de begynner sitt arbeid. Elevene får som sagt også innsikt i hverandres blogger og kan dermed orientere seg selv i forhold til andres arbeid i forbindelse med egenvurdering, som er viktig på videregående skole. Jeg som faglærer kan ved hjelp av kommentarfelt gi elevene faglige tilbakemeldinger og vekstpunkt (ting som kan forbedres). På denne måten jobber vi kontinuerlig med dette produktet som forhåpentligvis vil være i stadig forbedring. Dette bygger på «læringsteorien om konstruktivisme, som innebærer at læring skjer gjennom aktivitet (Piaget, 1896-8; Dewey, 1859-1952 og Vygotsky, 1896-1934). Man mener her at barn (kan overføres til unge voksne som mine elever er) lærer best når de er aktivt engasjert i å lage noe konkret som kan vises fram og beundres», noe de forskjellige bestanddelene av denne bloggen og bloggen i seg selv vil være.

Elevene vil også bli oppfordret til å gi hverandre faglige tilbakemeldinger og stille hverandre spørsmål, men dette MÅ da gjøres med signatur (altså ikke anonymt) og det skal utelukkende handle om fag. Det man kan gjøre for at alle skal få kommentarer på sine innlegg, er at man ved en eller flere anledninger i løpet av året har en trekning hvor alle trekker en annen elev i klassen som de må gi kommentarer til. «I et sosialkonstruktivistisk læringssyn utvikles læringen best ved at den skjer i en sosial sammenheng og at studentene jobber sammen om å utvikle kunnskapen.»

Mange elever uttrykker reservasjon mot å bruke itslearning aktivt spesielt etter skoletid. De bruker internett mye, men det er en slags «dørstokkmil» for elevene å logge seg inn her. Dette handler også derfor i stor grad om ønsket om å møte elevene «der de er». Man vet at elevers bruk av sosiale medier har eksplodert. I 2003 brukte 8 % av barn i 5-6 årsalderen IKT, i 2008 var tallet på 20 %. (Trygg Bruk undersøkelsen 2008) Undersøkelser viser at 96 % av alle 16 – 19 åringer (min eksakte målgruppe) bruker internett daglig.

«PISA-undersøkelsene har vist at elever mellom 16 – 19 år i 2008 bruker IKT og sosiale medier svært intenst og at så å si samtlige er på nett, det vi si at de er høgt motivert for å bruke teknologien i dagliglivet. Det er derfor grunn til å tro at bruk av teknologi i seg selv ikke er en barriere. PLN gir muligheter for å ta i bruk de samme mekanismene for samhandling i en faglig kontekst. Antagelig er det grunn til å tro at teknologibruk både er motiverende i seg selv, fordi det viser at undervisningen er moderne, men også fordi den letter arbeidet for elevene med å oppnå gode faglige resultat ved hjelp av samarbeid med andre i et nettverk.»

«Dersom man skal lykkes med en sosialkonstruktivisktisk læringsmodell er det viktig at bruken av PLN integreres som en del av faget og ikke kommer som et tillegg der læreren «ser på» at elevene bruker nettet som konsumenter.» Dette vil jeg altså sørge for ved å bruke noe av undervisningstiden på dette i begynnelsen av skoleåret. «Læreren må ha egen¬kompetanse og et eget nettverk som gir autoritet og trygghet i forhold til studentene. Dette innebærer imidlertid ikke at læreren må kunne alt om bruken av internett, ulike verktøy etc for i det hele tatt å komme i gang.» Jeg vil bruke den kompetansen jeg har opparbeidet meg gjennom jobb, fritid og dette studiet til å introdusere elevene for verktøy som jeg har funnet nyttige og som derfor er sentrale deler av mitt PLN. Her vil de innføres i å lage blogg, slideshare, prezi, bruk av dropbox og andre verktøy på listen til Jane Hart (nevnt tidligere). «Elevene vil da (forhåpentligvis) anerkjenne min kompetanse i bruken av nettet på samme måte som de anerkjenner min faglige kompetanse.»

Optimalt sett er det jo slik at elevene etter hvert ser at de vil ha utbytte av å delta aktivt i hverandres blogger, og at de får en mestringsfølelse av å skape denne bloggen. De vil ideelt sett glede seg over å kunne lage gode innlegg som andre leser og gir tilbakemeldinger på og forbedrer. Min erfaring som lærer tilsier dog at elevene har ulik grad av motivasjon for faget, og det er viktig at elevene derfor også har en ytre motivasjon for å følge opp bloggen. Det er også ønskelig at elevene i tillegg til de blogginnleggene som er nevnt over elevene skal bidra med innlegg og dele fagrelaterte saker med hverandre. Derfor vil jeg premiere relevante innlegg og kommentarer med poeng som vil ha betydning for deres totalvurdering i faget. Dette vil forhåpentligvis gi elevene en ytre motivasjon for å følge opp bloggen sin aktivt. I denne sammenheng er det viktig å være klar over at innsats er et viktig vurderingsbegrep i kroppsøving, og det er klart at jevnlig oppdatering av bloggen samt tilbakemeldinger til andre er en indikator for god innsats. Innsats er altså ikke utelukkende et begrep som dekker den fysiske innsatsen i hver enkel undervisningstime.

Jeg har forhørt meg litt rundt med mine nåværende elever på VG3 om hva de tenker om dette som undervisningsopplegg. Selv om de påpeker den åpenbare følelsen av at det er rart at andre elever skal få se deres innleveringer, så ser de også de positive sidene som trekker frem her. Det blir spennende å se hvordan dette fungerer neste år. Forhåpentligvis vil elevene få et økt faglig utbytte og føle at det å skape noe i dette faget ikke bare handler om fysiske prestasjoner, og se nytten av å få kunnskap nok til å være i stand til å ta vare på egen helse i et livslangt perspektiv.
 



2 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg synes også bruk av blogg er et godt verktøy for å lære av hverandre. Og ja, det kan kanskje virke litt rart for studentene å legge innleveringene sine ut åpent for alle andre, men det er jo sånt man lærer av. Gjennom innspill fra andre og andres tanker og ideer, kan man utvikle seg selv.
    Synes også det er viktig med samspill med andre fordi det er tross alt det som gjelder når man skal ut i arbeidslivet.

    SvarSlett
  2. Hei Espen!
    Dette kommer til å bli spennende og jeg gleder meg veldig til å høre hvordan resultatet blir. Det tok litt tid å lese bloggen din for du har med så mange gode lenker foreksempel til Jane Harta Topptools 2012. Du henviser også til Olymiatoppen, pisaundersøkelsen og konstruktivismen, så oppgaven din er meget godt faglig begrunnet.

    SvarSlett