Hvordan lærer jeg best?
En forutsetning for min læring er at jeg har et mål, eller
et læringsmål. Ser man på Dave (1970) sin taksonomi for
ferdighetsmål, så finner jeg motivasjon i å tilegne meg kunnskap fra nivå 3 og
oppover, altså innenfor spekteret presisjon, artikulere, naturalisere. Som
lærer vil man på et eller annet tidspunkt bli avslørt dersom man ikke befinner seg
innenfor et av disse nivåene. Det er ønskelig å til enhver tid ha nådd et nivå
av naturalisering i det fagstoffet man underviser i. Dette tror jeg fører til
en trygghet i undervisningssituasjoner som gjør en til en bedre lærer.
Meta – læring er et langsiktig prosjekt
(dessverre), hvor man nok må prøve og feile en del gjennom skolegang. Etter
hvert finner man at ulike arbeidsmetoder fungerer bedre for egen læring enn
andre. Man har mange fag å forholde seg til hvor man er mer interessert i noen
enn i andre. Like fullt må man på en eller annen måte komme seg gjennom det for
å oppfylle ønsket om fremtidig yrkesutøvelse. Her vil det nok variere om
læringen skjer som et resultat av en indre eller en ytre motivasjon.
Når man er ferdig utdannet og har en fast
jobb, så er nok den indre motivasjonen avgjørende for i hvilken grad man vil
lære seg nye ting. Ønsket om faglig oppdatering, det å være en god lærer og
ikke bli avslørt som kunnskapsmessig utdatert er viktige indre motivasjoner for
min egen del. I mitt fag er motivasjon for læring også knyttet til ønsket om å
kunne ivareta egen helse på en mest mulig effektiv måte – i så måte har
motivasjonen også et mer egosentrisk utgangspunkt.
På min arbeidsplass har vi gjennomført et
prosjekt med kollegaveiledning, hvor undertegnede har blitt observert i
undervisningssituasjon av rektor og en kollega på min egen seksjon. Denne økten
har vært utgangspunkt for en samtale hvor jeg selv skal vurdere min egen
undervisning samt få tilbakemeldinger fra både kollega og min overordnede. Det
å få andre fagpersoners vurdering av min yrkesutøvelse har vært nyttig for min
utvikling som pedagog. Denne kollegaveiledningen kan sammenlignes med punktet
«medstudentveiledning» under vurdering for læring; altså to personer med samme
faglige bakgrunn som gir hverandre tilbakemeldinger med læring som felles mål.
Ser man på Dunn og Dunns modell om
læringsstiler, så har jeg gjennom studiene prøvd og feilet meg frem til en egen
stil som man kan finne i denne skissen. Det finnes ulike stiler for ulike mål,
så her tar jeg utgangspunkt i et mål og en måte å jobbe på som de fleste
gjennom flere års skolegang er kjent med. Dette er en stil som gjør seg
gjeldende når jeg skal «pugge» fagsoff for å memorere dette til et fremlegg, en
tale eller en prøve/test.
1.
Miljømessig: Når det gjelder
det så må jeg ha musikk på ørene. Preferasjonen er klassisk musikk eller «The
Doors», det kan nevnes at ingen av delene er noe jeg hører på til vanlig.
2.
Følelsesmessig: Motivasjon er
en forutsetning – i forbindelse med dette fagstoffet har jeg en indre
motivasjon for å utvikle meg og en ytre motivasjon som går på å fullføre noe
jeg har meldt meg på. Det vil helt klart være en nedtur å stryke – både for min
egen selvtillits del og i forhold til arbeidsgiver som betaler for denne
ekstrautdanningen.
3.
Sosiologiske: Individuelt
4.
Jeg «pugger» best tidlig på
dagen og bare dersom jeg sørger for å få i meg god næring.
5.
Psykologiske: Her vil jeg si
at jeg ifølge denne skissen er reflekterende.
Hei Espen!
SvarSlettDu har skrevet fint og ryddig om både PLN og egen læring. Jeg ser at du som gymlærer har valgt å fokusere på ferdighetsmål, noe som er veldig relevant for deg. Du kunne kanskje med fordel sagt litt om kunnskapsmål og holdningsmål også?
Det er interessant at du tar med kollegaveiledning, for det må jo absolutt være en god måte å lære på, fordi en da får evaluering og feedback fra en annen person. Det er vel noe alle på skolen vår skal i gang med etterhvert.
Du har både fått plass til personlig refleksjon og teori rundt metalæring. Bra jobbet!
Hei Espen!
SvarSlettInteressant å lese dine refleksjoner rundt læring og hvordan du tenker i forhold til egen læring. Jeg syntes det også hadde vært interessant å høre hva du legger i selve læringsbegrepet? Du tar blant annet opp "pugge"- begrepet og sier noe om hvordan du går fram hvis du skal tilegne deg denne typen kunnskap - jeg lurer på om dette er noe du da tenker du har lært eller om det der noe du kan reprodusere, og om det er det samme? I forhold til dine tanker rundt metalæring så tenker jeg at du kanskje gjør dette litt mer komplisert enn slik jeg har tenkt rundt det. Jeg er litt usikker på om det nødvendigvis trenger å være knyttet til skolegang. Mitt inntrykk er at mange i møtet med skolen nettopp blir fratatt muligheten for å lære på den måten de selv ønsker fordi det er en "oppskrift" som gjelder.... og for så vidt en gitt type kunnskap.
Så spennende at dere bruker kollegaveiledning! Det er en fin måte å gjøre undervisningen mindre privat og ikke minst bidra til egen utvikling på området. Hvis du syntes veiledning og kollegaveiledning er interessant så vil jeg anbefale å se på hva Handal og Lauvås har skrevet. De har skrevet mye om tema, spesielt knyttet til lærere, siden begynnelsen av 80-tallet. Tror ikke de har gitt seg enda :-)
Hei Anette!
SlettTakk for tilbakemeldingen! Jeg synes spørsmålet ditt er meget godt og derfor vanskelig å gi et godt svar på. Jeg ser helt klart problematikken her, og det er helt klart en slags grense mellom hva man tilegner seg av varig kunnskap på den ene siden - og hva man kan reprodusere på en eksamen eller prøve en dag etter man har "pugget". Jeg tror likevel grensen er flytende og vanskelig å definere. Tiden er vel kanskje en avgjørende faktor her? Klarer man å reprodusere noe etter en viss tidsperiode så har man lært det? Eller? Nå fikk du meg til å tenke her! Takk for tipset om litteratur - det er en arbeidsform jeg har veldig sans for og har fått stort utbytte av til nå.